الخميس، 10 أبريل 2008

ما تزوقينى يا ماما قوام يا ماما


النهارده المذكرات مختلفهمش واحد بس اللى كتبها لا اتنينانا و اختى الصغيره
عشان القصه مرتبطه بينا احنا الاتنين مش انا بسبس انا فكرت انى اكتبها مرتين مره بوجهة نظرها هى ( هى اللى باعتهالى على فكره )و مره تانيه بوجهة نظرى انا
دعاء :
فرحى اللى كان متحدد معاده من قبله بسبع شهور و محجوز القاعه استعدت العيله له استعداد هايل و ده بان ايمان اختى الكبيره و مامتى الاتنين عملو عمليات جراحيه فى نفس الوقت و من الاخر ما حدش فاضى يلف معاكى يا دودو على فستان الفرح انت ممكن تلفى انت و حد من اصحابك و ايمان تعمل اللمسات الاخيره بس عشان برضه احنا لسه مش واثقين فيكى اوى و اختارولى انى الف فى اسكندريه عشان فى ناس صحابنا كتير جابو فساتين تحفه من هناك و انا كمان استعديت انى نقيت واحده صاحبتى ما تتخيرش عنى حتى اسمها دعاء برضه احنا الاتنين مالناش فى أي حاجه فى العالم غير فى الدح فى الكليه و خلاص( شوف القدره بقه ) و سافرت معاها عشان نلف ع الفستان على امل انى ايمان تيجى تانى يوم و تشوفه معاياقعدت الف انا و دعاء صاحبتى على المحلات انى الاقى حاجه عاجبانى ....... أبدا و فجاه و احنا مروحين خلاص و يائسين لقينا محل كبير مخصص بس لفساتين الافراح و حسيت ان ده اللى عليه العين و حاجه جوايا دفعتنى على فستان ما شفتش غيره بينادينى و دخلت قستهو اللى زاد من تعلقى بيه اغنية ما تزوقينى يا ماما اللى صاحب المحل كان مشغلها لى معقوله فعلا رائع و الله كل شىء نصيب و ما كنتش عايزه اقلعه ده فستانى اللى حلمت بيه هيه هيه هيه و صاحبتى طبعا وافقتنى انه اروع الفساتين و زين الفساتين و ورد و ياسمينو روحت مع صاحبتى ونمت نوم عميق و انا بحمد ربنا ياااه طول عمر البنات يتعبو فى اللف على فساتينهم الا انا عشان بس الواحد طيبيا بركة دعاكى يا ماما و جت ايمان بتعرج بعد العمليه تانى يوم يا عينى و ماشيه تزك و حالتها كرب و بعد ما دوختها لحد ما وصلنا المحل هيه و ابيه طارق جوزها عشان انا كنت نسيت هوه فين انا و الخبيره الاجنبيه اللى كانت معايا , المهم وصلنا فى النهايه و برضه لقينا الراجل مشغل اغنية ما تزوقينى يا ماما شفتى الفال يا ايمان اهه امبارح برضه شغلها من غير ما يعرف انى عروسه شفتى بقه غمضى عينك يا ايمان بقه عشان المفاجأه بصى بقه يا ايمان و فجاه دابت ابتسامتها الجميله و بصتلى و صوتت و مش فاكره اوى اذا كانت لطمت و الا لاه قلتلها ايه يا منونتى وحش قالت لى وحش ده شويه عليه ده نيله خالص هوه ده اللى حلمت بيهاعمل ايه بس يا ربى و طبعا فى ثانيه حسيت انه زباله ماهى طالما قالت عليه كده يبقى عندها حق ما هى اختى من زمان و انا باثق فيها قلتلها بس انا اديت الراجل خمسميت جنيه عربون و قاللى انت كده حجزتيه و لو رجعت فى رايك مش حتاخدى الفلوس قالتلى خشى اقلعى و انا حاتصرف طلعت للراجل اللى كان فاتح بقه ع الاخر من السعاده
ايمان: معلش يا استاذ احنا مش حانقدر ناخد الفستان ده عشان عريان الراجل : عريان ايه يا مدام ده بكم ايمان : لا لا لا انا شايفاه عريان خالص و مش نافع و فى اللحظه دى طلعت من البروفه و انا عامله نفسى حزينه ع الفستان
ايمان : ايه يا دعاء ما تنكسريش كده و لا يهمك الراجل : طب يا مدام نقفلك اللى انت شايفاه عريان
ايمان : كان نفسى و الله هوه انا بالساهل على انكسار اختى قدام عينى كده دى بنتى يا ولاد مش اختى و بس ده انا كانت تنفعلى عين و لا اشوفهاش حزينه كده و قامت حاضنانى و قالتلى فى ودنى منك لله يا بعيده و كملت و بعدين ده العريس متشدد اوى و دقنه قد كده و اخواته منقبين مانا عارفاه كويس ده كان دفعتى الراجل الدمعه فرت من عينه و قام ادانى الخمسميت جنيه و ادانى عليهم خمسين جنيه و هوه بيمسح دمعه خانته و بيقول ده نقوطك يا عروسه ارجوكى ما تنكسريش انا الدكتوره دعاء اسامه اصعب على الراجل لدرجه انه ينقطنى , كان لازم تزوديها كده يا ايمان فى هذه الاثناء كانت صاحبتى دعاء خرجت من المحل و مرميه عل الرصيف من كتر الضحك ع الموقف و حمدت ربنا انى ما جتبش الفستان ده اكيد كان حد عاملى عمل عشان اجيب الفستان الزباله ده يا رب يخليكى يا اختى يا ست الحبايب يا حبيبه هاهاها بعد كده خدتنى على جرين بلازا لمحل هى عارفاه و فى خمس دقائق نقتلى فستان حسسنى انى كنت منقيه شبشب امبارحو غيرت ايمان طبعا فى تصميمه عشان كان حيعاد عمله عشان مخصوص يعنى مش جاهز عشان الفصوص و اللمعه و كده و لما صاحب المحل قالها يا مدام بس كده يبقى عريان اوى ردت بكل الاطه : اصل العريس فرى خالص و روش طحن مانا عارفاه ده كان دفعتشىىىى
ايمان :
كان نفسى اسافر مع دعاء يا اجيب معاها الفستان من الاول دى خدت دعاء صاحبتها و هما الاتنين ما انيل من سيدى الا ستى لكن العمليه الغبيه دى العمليه ما كاتش فى رجلى خالص انما قمت من العمليه اقول اااااااه يا رجلى مش عارفه ليه ماهو كل ما واحد فى مصر يخش يعمل عمليه عشان يلم الجاكته لازم يلاقى البنطلون يضرب المهم كلمت دعاء ع الموبايل و قالت لى انها خلااااص لقت فستان الاحلام يا رب المره دى يا دعاء سافرت انا و طارق و سبت العيال مع ماما اللى كانت رخره بتدير الموقف من ع السرير عشان لمؤاخذه برضه كانت عامله عمليه و وصلت و قابلت العزيزه دعاء لفينا بتاع ست ساعات لحد ما وصلنا المحل المقصود و هو مخصص لفساتين الزفاف فقط و الغريبه ان دعاء متفاءله اوى باغنيه ما تزوقينى يا مامايعنى محل عرايس حايحط اغنيه ايه ؟ ذهب الليل ...؟ و طول السكه دعاء مصدعانى بحلاوة الفستان و جمال الفستان و فشاشة الفستان و انا رجلى واجعانى مش ناقصه يا رب تصدق دخلت المحل و انا اتوجس خيفه المحل اخر عره معلش جايز هى اكتشفت اللؤلؤ هنا و قالتلى غمضى عينك غمضت عينى و انا مش متطمنه و فتح تيا لهوى حاولت ادارى انفعالى على قد ما قدرت يعنى ابتسامتى الجميله انتو عارفينها ما نفعتش برضه لقيت نفسى دماغى بتوجعنى و عايزه اعيط حبه كده ايه الفستان ده يا دعاءده عشان يعجبك لازم تكونى مغمضة الانف و الاذن و الحنجره جلابيه من الاخر و كمان بكمطب اعمل ايه يا ربى و هى دافعه للراجل فلوس المهم قررت اللعب على عواطف الراجل لانى حسيته شويه عاطفى مش عارفه صاحبتها طلعت بره ليهوالله انا ما قلت حاجه تضحك بس دعاء الشهاده لله عملت دور المنكسره و كانت تستاهل عليه الاوسكارالمهم الحمد لله ربنا ستر و جبنا الفلوس من الراجل و رحت معاها بقه لحته تانيه و محل تانى و اخترت فستان تااانى خالص بس بصراحه انا عمرى ما حانسى فستان دعاء و لا فرح دعاء و لا انى حسيت يومها انها احلى عروسه فى الحياه لا قبلها و لا بعدها خاصة ان مهمتى لم تقتصر ع الفستان يعنى انا كنت ستايليست بتاعتها انا نقيت لها التسريحه و حتى لما مسيو عبده سالها احط لك عدسات ملونه يا عروسهب صت لى زى النونات ما بتبص لمامتها رحت قايلاله حط يا عبده بس الشهاده لله ما حدش شافها الا لما قال قمر 14ربنا يخليها ويخلى لها ولادها يا رب

ليست هناك تعليقات: