الاثنين، 15 ديسمبر 2008

الرجل المركوب......!!!

هذه تدوينة او بوست من بوستات مكسوفة المحذوفة - طبعا مش مكسوفة هي اللي محذوفة لكن البوستات هية اللي محذوفة !! :
الرجل المركوب......!!!
أعجبتني قصة قرأتها بالأمس بعنوان الأسد المركوب،هل يمكن لأحدكم أن يتخيل الأسد ملك الغابة مركوبا، بل ويتقاضي أموالا مقابل
ركوبه تماما مثله مثل باقي الدواب المستخدمة كمطية للأنسان؟

طبعا يبدوا لنا هذا الأمر مستحيلا، لكن المغزى من القصة يختلف تماما عن المعنى الذي قد يتبادر لنا للوهلة الأولى وقد أوحت لي القصة ببوست عن الرجل المستأنس أو المركوب، وجميعنا نراه ونعرفه دون الإحتياج لأدلة وبراهين كثيرة تقودنا اليه
في رحلة قدومي الى القاهرة، تصادف وجود زوج بصحبة زوجته وأولاده يجلسون في المقاعد المجاورة لي،الزوج رجل (طول بعرض) وتبدو عليه مظاهر الرجولة بمعنى الكلمة، فلا شعر منكوش ولا ديرتي لوك ولا وسامة تشكك البعض في كينونته
على الجانب الآخر زوجته الشابة التي اطلقت شعرها الطويل في كل أتجاه، والى هنا أيضا ويبدوا الأمر عاديا، ولكن غير العادي هي الملابس التي ترتديها وهي ليست (سكومونو) صغيرة في السن،بنطال جينز حايتفرتك عليها وظهرت مؤخرتها الممتلئة بشكل يثير الغرائز،وبلوزة محزقه الى درجة وضوح سرتها وكانت الحقيقه محطة لطواف الأعين، فقد لفتت إنتباهي فما بالكم بالرجال الذين أكلوها بأعينهم رغم أنها متوسطة الجمال، وعلى سير إستلام الحقائب وقفت هي بحماس لتنتظر أمتعتها، بينما تواري زوجها الخمسه في سته خلفها وهو ينظر لها بفخر وحب وحنان
في اليوم التالي قامت أحدى زميلاتي القدامي والتى لم أراها منذ مدة طويلة ،بدعوتي الى بيتها، وعندما دخلت غرفة الإستقبال لفت إنتباهي صورة ضخمة على الحائط بها حيوانان الأول أسد متوحش يحتضن قطة بيضاء،فأبديت أعجابي باللوحة، فقالت لي الزميلة إنها تعبر عن سياسة البيت، فعلقت ضاحكة(من المؤكد أن زوجك الأسد وأنت تلك القطة الأليفة الوديعة) فنظرت الى بأستنكار وقالت لي بالطبع هو العكس مما ذكرتيه فأنا الأسد وهو القطه

وفي غرفة الجلوس أجتمعت أكثر من إمرأة كل منهن تتحدث عن أسلوبها القمعي مع زوجها الذي أصبح نعجة ( تمأمأ) خوفا من الذبح،أحدهن تباهت بأن زوجها خاتما في إصبعها، وأخري أكدت أنه لايستطع فتح فمه معها وإلا كانت(مرمطت بيه الأرض)، وأخري قالت لايستطيع زوجي التحدث مع أية إمرأة وإلا ضربته بالجزمه(قالت كده فعلا)حتى أنه عندما يري زميلاته في العمل في أي مكان يخفي وجهه حتى لايضطر للسلام خوفا من زوجته(مشاء الله راجل بجد) ربنا يعينه، وأخرى أقسمت أن بيتها محرما على أهله ولا يستطع إدخال أحدهم طالما أنها قررت حرمانهم من دخول جنتها، وهالني ما سمعت وكأن هؤلاء الأزواج يلعبون في سيرك الزوجات

حقيقة أشعر بالقرف من هؤلاء النساء اللواتي فضلن أدوار الذكورة ومارسن القمع على أزواجهن، ويصيبني الغثيان أيضا من الرجل المركوب الذي تنازل عن رجولته وكرامته وفضل أن يكونا مركوبا في قدم زوجته

والرجل المركوب ظاهرة وليدة عدة عوامل



أولا: أن تكون الزوجة ذات مال وهي التي تتولى الأنفاق عليه وعلى أولاده لذلك لايستطع أن ينبس بكلمة معها ويفضل يتركب وبيقول جوه نفسه اللي يجي منها أحسن من عنينها

ثانيا: قد يكون الرجل اسدا حقيقيا من قبل إلا أنه مر بظروف صعبة كالمرض، أو خساره ماله أو فقدان وظيفته أو أن وظيفته لاتأت بالمردود المناسب، أو أنه لم يعد قادر جنسيا واصبح قضيبه مائلا لاينتصب سوى ثواني أو أصبح كورق الكلينكس لايقف ابدا، فاستأسدت المرأة عليه ،فتبدلت الأدوار،واصبح يفضل ان يكون مركوبا في فترة التحولات الإقتصادية


والتحولات الجسدية



خشية من لسان زوجته التي يعرفها جيدا



ثالثا:هذا الرجل مركوب من البداية لإنه صاحب شخصية أعتمادية ،ووجد في زوجته الحماية والعون والسند وهذا النوع مشكوك في أمره وخنيث وهو مستمتع بدوره كمركوب في رجل زوجته ويرى أنه لايصلح لغير هذا الدور

بمعنى أن الرجل المركوب من البداية قرر مصيره على أساس مصالحه المرتبطة بزوجته(أقصد من ركبته)إستنادا للحقيقة المعروفة من يملك يحكم ومن لايملك لايحكم، فلماذا يحكم الرجل وقد تكسرت أنيابة وتخلعت مخالبه


ومن هنا تأتي أيضا الزوجة بمالها وتفرض نفسها حسب مايتطلبه الواقع الموضوعي

إلا أنني أقول أن الرجل المركوب أكبر خازوق، فالمرأة الغبية فقط هي التي تستمتع برؤية رجلها مركوبا،فهذا الزوج يمارس في الخفاء وبعيدا عن أعين زوجته (سيكولوجية المقهورين )مالم تتخيله الزوجة البلهاء، فهو رجل يمارس ذكورته و ينقلب ضعفه أمام زوجته الى رجل مكتمل الرجولة أماما عشيقته

موش قلت لكم الرجل المركوب خازوق





Post a Comment On: MAKSOFA
"الرجل المركوب...خازووووووووووق"
39 Comments - Show Original Post
Collapse comments
Eng. Ahmed Abo El-Ella said...
الرجل المكوب ينتهي به المطاف ليكون مريض بالانفصام فهو يحاول اثبات انه رجل بره البيت ولا يستطيع ذلك داخل البيت

والحقيقه انا لا اتصور اية متعه لأمرأه تتفاخر بأنها زوجه لنصف رجل!!!
Wed Dec 10, 11:04:00 AM 2008


الازهرى said...
اول تعليق
Wed Dec 10, 11:26:00 AM 2008


الازهرى said...
العزيزة مكسوفة

للاسف تحليلك لوضع هذا الزوج صحيح تماما
المشكلة فى الزوجات وخاصة العاملات منهم اللاتى تستمرئن الوضع ويحببنه حتى يقعن فى المشاكل ولا يجدون من يقف بجانبهم
والزوج ايضا مشكلة كبيرة ان يظل على هذا الوضع ولا يغير من نفسه

تحياتى دوما
Wed Dec 10, 11:28:00 AM 2008


ايام العمر said...
انا قريت الموضوع
بس هجز تعليق واروح اقراة تانى وارجع
Wed Dec 10, 11:31:00 AM 2008


~*§¦§ Appy §¦§*~ said...
يا صباح الفل كل سنه وانتى طيبه يا قمر

نيجي للموضوع ومين قال انه راجل اصلا اصلا يعنى
اولا الراجل اللى يقبل من البدايه الكلام ده وان مراته تتكلم عليه بالشكل ده يبقى شبه رجال واشباه الرجال كتير
بس بينى وبينك فيه ستات كتير بتبقى بتنخع فى الكلام يعنى اى كلام علشان ترسم
بتاع المطار مش عارف بالظبط هو انتى زعلانه علشان مخرح مراته كده ولا ايه مش فاهم عموما فيه ناس دي حياتهم كده يعنى طبيعي فى الوسط بتاعهم ان دي مش منتقده بس انا مشوفتش شكلهم علشان احكم
صباح الفل يا قمر
Wed Dec 10, 11:36:00 AM 2008


أحــوال الهـوي said...
في البداية كنت متفاجأ من اسلوبك في الكتابة اللي مافيهوش كسوف برغم عنوان المدونة المضلل
و الان ان معجب بالقضايا المثارة و اسلوب معالجتها
نرجع للموضوع
ستنا المكسوفة
حقا ما قلت و رايك مفاجئه لي ان يكون راي سيدة في الزوج المركوب هكذا و كنت احسب ان هذا النوع ما تصبو ايه النساء و تخطط له ان يصير زوجها زي الجزمة في رجلها

و لكنك نسيت نوع الرجال الذين يستمتعون بهذا الخنوع بصرف النظر عن الانتقام القهري ولكنهم يعشقون دور المظلوم

انا ااسف لانتشار هذا النوع من الرجال في الاجيال الجديدة نظرا للضعف الجنسي و عدم القدرة علي اشباع غريزة زوجته فيصبح تابعا خوفا من افشاء نقطة ضعفه او ابتعادها بعد رضاها بنصف رجل و لو مش مصدقة انظري احصائيات استهلاك الادويه الجنسية و الفياجرا سوف تقتلتك الحقيقة

تحياتي
Wed Dec 10, 01:22:00 PM 2008


An Egyptian said...
أحسن عقبال كل رجالة مصر عشان يبقوا يعاملوا الستات وحش بعد كده
Wed Dec 10, 01:24:00 PM 2008


زوجه said...
السلام عليكم
فعلا والله الراجل المركوب اكبر خازوق
انا واحده من الناس مبسوطه جدا ان زوجي مبيرضاش انزل من البيت بعد أذان المغرب لازم يكون معايا حد من محارمي اخويا ابويا زوجي
ولكن لما بتكلم كده قدام صحابي ومعارفي بيقولوا عليا اني مقمعه وايه القرف ده
لكن انا بالعكس بحس انه خايف عليا وانه بيحبني جدا
تحياتي علي البوست الجميل ده
بس علي فكره في كتير ستات بتكلم كلام مفيش منه اي وجهه من الحقيقه
وبتقول اللي نفسها تعمله لكن مش اللي بتعمله فعلا
Wed Dec 10, 02:20:00 PM 2008


mahasen saber said...
لا هو ينفع يبقى مركوب ولا هيا تنفع تبقى مركوبه

عشان لا هو حمار ولا هيا حماره
دول بنئادمين بشر يعنى التواصل والحوار والاحتكاك ما بينهم لازم يكون على مستوى انهم بشر

....
كل عيد وحضرتك بالف خير يا مكسو يا قمر
وبنتك وابنك بكل خير
Wed Dec 10, 02:27:00 PM 2008


راجى said...
فى الحقيقة انتى ظلمتى الست اللى جوزها (عنده عجز جنسي ) ، طيب هى حتعمل ايه لو كانت موش بتعط بره؟تموت نفسها يعنى ؟ اقل واجب انها تطلع دينه، موش احسن له يفك كيسه ويشترى فياجرا انشا الله من النوع الهندى ويرجع تانى يهبدها كل ليلةعشان عينها تتملى
وكمان ظلمتى الست اللى بتصرف على جوزها فأقل واجب انها تمرمط بكرامه امه الارض عشان رضى يبقى شبشب فى رجلها
اما بقى اللى بتسيب جوزها يجيب نسوان فى سريرها فدى بقى اللى تستاهل ضرب البراطيش
واخيرا جعلك الله زخرا لنا وامتعنا بظرف موضوعاتك التى تنم عن خبرة وثقافة نحتاجها جميعا
Wed Dec 10, 02:29:00 PM 2008


... amr said...
اللهم لا تجعلنا من المركوبين و لا من الديوثين
اللهم لا تجعلنا اشباة أو أنصاف رجال واجعلنا رجالا حقا

أصل الكلام دة ملوش تعليق بصراحة !! يعني تيجي لواحد **** و يتحسب علينا راجل !!! يعني مش كلام برضة
لآ ولا كلة و اعلانات بيريل دي بتاعت استرجل و اتنيل اشرب زفت ... حاجة منتهى الاستفزاز و المياعة بصراحة
وبعد كدة يجوا يقولوا الناس مبقاش عندها نخوة أو بيحكموا بمعايير غلط
بلد تقرف ... مجتمع يقرف
مفاهيم تستفز
Wed Dec 10, 05:31:00 PM 2008


م/ الحسيني لزومي said...
تقبل الله منا ومنكم
وكل عام وانتم بخير
Wed Dec 10, 07:20:00 PM 2008


mony said...
عندك حق و الله

موضوع جرئ مش بيتقال الا في قعدات الانتريهات بس
عرضتيه بشكل جيد و موضوعي


كل سنة و انت طيبة يا قمر
Wed Dec 10, 09:06:00 PM 2008


انا حره said...
دى ستات معندهاش دم

انا عن نفسى بحتقر الراجل اللى من النوع دا
Wed Dec 10, 09:09:00 PM 2008


bastokka طهقانة said...
كلام قوي جدا انا معرفش حد من عينة الستات دي و لا الرجالة دي فهل مجتمعي مجتمع مغلق الى هذا الحد ام ان هذه العينة نادرة الوجود!!!

احتقر الست و الراجل اللي يقبلوا يلعبوا الدور ده لانه مخالف تماما لمفهوم الزواج و المودة و المحبة و الاحترام

مفيش شك ان لازم يكون في اختلافات في الاراء و مشاكل زوجية بتعمل للحياة طعم بس ان حد يستاسد او يتقطقط
في النهاية يبقى اتحولوا لحيوانات

دايما مواضيعك تستفز تفكيري و تدفعني للتساؤل
متغبيش يا جميلة
و كل سنة و انتي طيبة
اوروفوار
Wed Dec 10, 11:02:00 PM 2008


fashkool said...
ايه الحكايه يا مكسوفه .. انت بتكتبى .. مين اللى قال لك الكلام دا عنى .. انتى عرفتى منين ..
العزيزه مكسوفه .. الكلام عن الموضوع دا شرحه يطول .. يا بنتى لا ينفع الراجل يتركب ولا برضه الست تنفع تتركب .. وانا فوجئت ان الستات ترفض الرجل المركوب .. امال ايه اللى عمالين نسمعه ليل نهار فى الفضائيات عن قهر الرجل للمرأه وصوات وعويل من نساء كثيرات مع انه للأسف كدا متهيأ لى كل الرجال اصبحوا مقهورين .. امال ليه كل الصوات والعويل اللى فى الفضائيات
شوفى يا مكسوفه
الرجل ليس فى طبعه ان يركب زوجته ولا يريد ذلك ولكن بما انه هو المنفق على البيت فهو له وجهة نظر ولانه هو المطالب ماديا يتمسك بوجهة نظره
والست ايضا ليس فى طبعها ان تركب زوجها ..ولكن قرأت تعليق لآبى بتقول ان فيه ستات بتنخع كتير عشان تعرف زميلاتها انها هى المسيطره .. ودى مشكله كبيره جدا لان هناك من يحاولن تقليد هذا الموضوع وانا شاهد على حاجات زى كدا وبتنتهى بكوارث والست اللى قلدت النخاعه بتندم اشد الندم بينما النخاعه هى اللى كانت مركوبه ولا تقدر تفتح بقها لكن بتسلط زميلاتها
العلاقه بين الرجل والمرأه المفروض انها علاقه متوازنه والبيت مش ساحة حرب .. البيت مؤسسه للحياه المشتركه بين رجل وامرأه ولتربية الاولاد ولحياه مشتركه بين رجل وامرأه .. فطالما ان الرجل لا يستغنى عن المرأه والمرأه كذلك لابد ان يقوم على التوازن لا هذا راكب ولا هذا راكب .. فيه بيوت كتيره بتقوم على اساس دراسه للمواضيع واتخاذ قرار فيها .. يعنى انا لما بيحصل خلاف بينى وبين الحاجه نقوم بطرح الموضوع ونتكلم فيه وبنوصل لحل يرضى كل الاطراف .. ماهم الاولاد برضه اطراف .. انا عندى كلام كتير قوى .. لكن الموضوع طول منى وكفايه كده .. كل عام وانت بخير
Thu Dec 11, 01:28:00 AM 2008


سمـــــــــــا said...
هو فيه مثلين الحقيقة يمشوا على الموضوع دا

المثل الاولانى : اللى ميخافش من مراته ميبقاش راجل

وانا بشوف ان فعلا الرجالة بتعمل لستاتها حساب جامد جدا، ولو مكنش علشان الاسباب اللى قلتيها فى البوست فبيكون علشان متوجعش دماغه وتنكد عليه لو عمل قدامها تصرف ميعجبهاش يعنى من الاخر بيشترى راحته

المثل التانى : ياما تحت الساهى دواهى

يعنى صعب اوى تلاقى راجل مخلص بمعنى الكلمة فى الزمن دا

لو مكنش خاين هيبقى كداب ولو مكنش كداب الخ الخ وما خفى كان اعظم

لكن حد محترم ومخلص كده لله فى لله ؟ بصراحة مشفتش ومعتقدش انى هشوف وخصوصا فى زماننا دا :))

يعنى زمان كان فيه بس خلص وبعتوا يجيبوا ومن ساعتها مرجعوش :))

تحياتى يا جميل وعيد سعيد عليكى
Thu Dec 11, 02:50:00 AM 2008


adhm said...
مبروك رجوعك للتدوين وكل سنة وانتى طيبة
Thu Dec 11, 03:00:00 AM 2008

momken said...
ههههههه
اسم البوست والصوره يهلكوا من الضحك

اولاً كل سنه وانتى طيبه وفى منتهى السعاده

بالنسبه للبوست

شوفى ياستى

كل ست فى الدنيا بتتمنى تركب مركبه الحياه بجانب زوجها الذى يستطيع وببراعه قياده تلك المركبه وهى تحلم بان تكون مطمئنه وهى بجانبه لانها تعلم مسبق براعته فى القياده

وهى تعلم ايضا ان كل امرأه تحتاج للاسترخاء ختى تحافظ على انوثتها وجمالها وجزبيتها وهدؤ روحها

اما ان كان الزوج متهور او ارعن او متخلف
فهى تبداء بتعلم فنون القياده (فقط لتقود هى مركبه الحياه فى فترات انحرافه او نزواته

فأذا اعتاد الزوج على هذا الوضع اعتادت الزوجه على وضع القياده
لانها تخشى

وهنا يكون التنازل الطوعى عن المراكز فى البيت

وطبعا نضيف للحجات دى لو الراجل عنده ديفوة ( او عيب او نقص معين)مثلا لا يستطيع جلب المال
او عدم القدره على اشباع رغبتها كانثى( سلم نمر يعنى) او انه رمرام مع الشغاله وهى قفشته كذا مره وكسرت عينه

وحجات تانيه كتير ربنا يكفينا شرها

لكن ما تنشده كل امرأه فى العالم من ايام ستنا حوا الى ان يرث الله الارض من عليها

هو الامان والاطمئنان
ولا اعتقد ان هناك من تبحث عن ما هو افضل من هذا

فاذا لم يجد الرجل فى نفسه القدره على توفير هذا الشرطان فلا يبحث عن زوجه من اصله فليس له فى معاشره النساء

البوست رائع طبعا

كل سنه وانتى طيبه
تحياتى
Thu Dec 11, 10:56:00 AM 2008


MAKSOFA said...
Eng. Ahmed Abo El-Ella


أعتقد أن رأيك صحيحا فهو مصاب فعلا بالفصام بدليل تعدد شخصياته حسب المواقف

--------------

الازهرى

فعلا قد تكون المشكلة مشتركة بينهما، لكنني أرفض مهما كانت الأسباب أن يكون الرجل مركوبا لأنه يسقط من نظر الآخرين
-----------------


~*§¦§ Appy §¦§*~

صدقيني وعن خبره فقد رأيت مثل هؤلاء الرجال والنساء المرضى كثيرين

------------------

أحــوال الهـوي


في النهايه كلاهما يثير قرفي وأشمئزازي


خاصة هذا الرجل الذي يتحدث كثيرا


وعامل سبع البرومبه وهو أجبن من الفار

-----------------

An Egyptian


طيب ليه كده؟

-------------------
زوجه

لاتوجد إمرأة مهما بلغت قوة شخصيتها تفضل ان يكون رجلها مركوبا كفردة الحذاء في قدمها

وسيأتي عليها اليوم الذي تحتقره مهما أوهما أن مايفعله حبا لها


----------------------
راجى

ياراجي هو فيه واحده بتسيب جوزها يجيب نسوان على سريرها

اكيد ده من وراها وهي عامله أسد، وأكيد هو بيحس بمتعه أنه بيستغفلها

---------------------
... amr

أمين ..على فكره صدقني الرجل المركوب بيبقى عارف انه مركوب بس بيستعبط

------------------
م/ الحسيني لزومي

وانت طيب

-----------------
mony

ماهو الحلو اننا نخرج مايقال في الجلسات السريه للعلن


-----------------------
bastokka طهقانة

صدقينيي ياطهقانه العينه دي موجوده وكتير وتلاقي الزوج المركوب ده عامل نفسه أسد جبار ، طبعا موش قدام مراته


--------------------
fashkool

صدقني مافيش نخع لأني شايفه بعيني النوعيه دي

-----------------------
سمـــــــــــا

كلامك صحيح ميه في الميه


--------------------
adhm


وانت طيب

بس تعالى هنا في تعليقاتك الساخره ؟؟؟
----------------------

momken

أحيانا للضرورة أحكام
-----------------
ايام العمر

قلت جيت وحاترجع تاني وتعلق ومحصلش لعل المانع خيرا
Thu Dec 11, 11:30:00 AM 2008


MAKSOFA said...
mahasen saber

معك كل الحق
Thu Dec 11, 11:36:00 AM 2008


OverFOrty said...
يا جماعه الموضوع مش خناقه المركوب ده يبقى اى حاجه غير انه راجل و بالتالى الست اكيد حتكون تعيسه لو مش متجوزه راجل
و متجوزه مركوب
Thu Dec 11, 11:54:00 AM 2008


يا مراكبي said...
هذا الموضوع مهم وأهم نقطة فيه هي الخلاصة التي وصلتي إليها في آخر البوست ولخصتيها قبل ذلك في عنوان البوست أيضا

أحب أن أضيف أن السيدة السوية هي التي لا تخجل من أنوثتها فعلا أوشكلا أو مضمونا .. بل تتصالح مع نفسها تجاه ذلك وبالتالي فهي لابد ألا تفرح بأنها هي التي تتحكم في زوجها أي كانت الأسباب
وذلك لأنها في تلك الحالة ستظل دائما وأبدا تحس بالنقص لأنها لا تعتبر أنها متزوجة برجل مكتمل الرجولة .. بل هي مرتبطة ب "ذكر" وليس رجل .. والفرق بينهما كبير

وبالتالي سيظل كلاهما في إحساس بالنقص مما سيؤدي إلى ما ذكرتيه من إنحرافات وخيانات من خلف الستار كنتيجة طبيعية لهذه العلاقات الشاذة
Thu Dec 11, 12:13:00 PM 2008


... amr said...
:)) يبقى مش راجل سياتك
سواء ركبة راجل ولا ركبتة ست ولا حتى ركبة فار
:S
Thu Dec 11, 12:43:00 PM 2008


Sherif said...
عزيزتى مكسوفة

ينبغى أن نفرق بين الرجل الجنتل مان والرجل المركوب الذى تتحدثين عنه

فالأول غير متوفر كثيرا فى بلادنا الغراء .. واذا وجد فاننا يمكن اتهامه بسهولة بما وصفت .. من الصعب العودة لزمان سى السيد

لاتنسى ان الرسول عليه السلام تزوج من خديجة وعمل فى مالها وهى موسرة يعنى باختصار كانت بتصرف عليه

لكننا فهمنا القوامة بانها الصرف وهذا غير صحيح .. لأن الرجل يحمى المرأة ولم نسمع فى التاريخ انها تحميه.. يعنى يحمى مالها وبيتها واولادها ليس ماديا فقط .. بل معنويا لأنه دوره الدفاع عن سلامهم النفسى

ثانيا .. ربنا يعطينا جميعا الصحة .. لابد ان يعترينا الضعف مع العمر .. والجانب الجنسى بصفة خاصة اصبحت حلوله ابسط من البساطة ومتوفرة فى جميع الصيدليات
اذا .. هذا الجانب ليس عاملا أساسيا والحلول متوفرة للجنسين

يتبقى جانب هو فى اعتقادى نفسى وشخصى قبل كل شئ .. يعتمد أصلا على قوة الرجل النفسية .. وليست العضلية .. بمعنى أن يكون قويا قى مبادئه .. قويا فى أقباله على الحياة وتحقيق النجاح له ولاسرته فيها .. صدقينى القوى والروابط المعنوية هى التى تدوم ..

وأنا لاأرى سيدة فيمن تحكى عن زوجها انها تحترمه.. والا كيف تقول عنه .. كذلك لااحترم العكس .. ولاأبالغ ان قلت انها لاتحبه .. ببساطة لأن الله يقول "وجعلنا بينكم مودة ورحمة" والرحمة فى أبسط معناها ألا تخدش تلك العلاقة الدقيقة بما يجرحها ويجعلها عرضة للأحاديث

والا فمارأيك؟
Thu Dec 11, 02:37:00 PM 2008

رئيس جمهوريه نفسى said...
مع كل الاسباب اللى انتى اوردتيها والى بتنتهى لكون الراجل مركوب والنتائج اللى بتتحقق على كده من كون الراجل بيلعب بديله ده اصلا بيكون فهم خاطى للعلاقه الزوجيه من الراجل والست
العلاقه الزوجيه علاقه موده ورحمه كما ورد فى القران الكريم مش مجرد حرب بين طرفين مين فيهم يكون اسد والتانى بينتهى بيه الامر لقطه بعض السيدات اللى بتحاول تبقى الاسد بتظن انها بتأمن حياتها وانى القطه مش حتطلع من تحت طوعها ولا حتقدر تتنفس بس بينتهى الامر للاسف فى الغالب الى لحظه انفجار بتهد البيت كله من جانب القطه وفى لحظتها حتكتشف انها خسرت كتير بكونها اسد مش قطه
انا مع انى المراه تتقالد اى منصب فى الدنيا وتخرج لسوق العمل وتشارك فى كل حاجه فى الحياه بس شريطه انها تلتزم بدورها فى المنزل كقطه لانى هو ده الدور الوحيد اللى هى مش حينفع تكون غيره
Thu Dec 11, 03:05:00 PM 2008


صفـــــــاء said...
.
فى كتير رجاله كدة

وفيه كتير ستات برضه

بس راجل بالنوعيه دى لا يحترم ولا يعاشر

وحرام العيشه معاة ساعه واحدة
.
Thu Dec 11, 03:54:00 PM 2008


fashkool said...
مكسوفه العزيزه والعظيمه بنتى حبيبتى
عارفه يا مكسوفه .. الفلاحين حاليا عندهم كل حاجه الدش والموبايل والفيديو بقى موضه قديمه وعندهم الميكروويف والغسالات الفول اتوماتيك .. عندهم كل حاجه وعندهم اللى مش عند بتوع البنادر.. انا مبسوط انك وضبت المدونه توضيبه جديده عشان كنت بدوخ عندك .. كل سنه وانت طيبه يا ريفيه زىىىىىىى
Thu Dec 11, 04:24:00 PM 2008


fashkool said...
مكسوفه العزيزه والعظيمه بنتى حبيبتى
عارفه يا مكسوفه .. الفلاحين حاليا عندهم كل حاجه الدش والموبايل والفيديو بقى موضه قديمه وعندهم الميكروويف والغسالات الفول اتوماتيك .. عندهم كل حاجه وعندهم اللى مش عند بتوع البنادر.. انا مبسوط انك وضبت المدونه توضيبه جديده عشان كنت بدوخ عندك .. كل سنه وانت طيبه يا ريفيه زىىىىىىى
Thu Dec 11, 04:38:00 PM 2008


someone in life said...
مكسوفه

كل سنه و انت طيبه

انا معاكي في كل اللي قلتيه و انا كتبت بوست قبل كدة في مدونتي اسمه شبه الرجل للاسف مافيش حد فهمه كتير و اتهموني اني جايه علي الرجل قوي
انا كتبته من الواقع اللي شايفاه في الشغل و النادي و الشات و غيرة من مجالات
الراجل المكسور عينه من الست و اهلها في البيت و حاطه بوز جزمتها في بقه
و بره عامل فيها عنتر

الراجل اليومين دول نوعين يا استك يا بلاستيك .. تحياتي
Thu Dec 11, 09:04:00 PM 2008


سمكه وحده said...
اولا بقي بالنسبه للراجل المركوب فبجد ومنغير مبالغه كتير جدا جدا وتلاقي حجات في الحياه والشارع واللي حواليكي توضح ده خاصا في الشارع لما تلاقي واحده ست زي لفل كده ولبسه مش لبسه وحاطه الوان الطيف وشكلها استفغر الله العظيم وعموا توتي وراها) شايل البيبي العيل يعني وهو ماشي يهز في كتافه مشيها اكتافه يا مكسوفه هه اكتافه واخده بالك انتي
او نوع تاني بيبقي حمار بينه وبين مراته متر في الشارع وهي وراه وسحبه العيال والشنط وهو زي الحمار بجد ببقي عايزه اروح اضربه في دماغه في المجتمع انواع كتير واشكال كتير فيها مركوب وفيها محروق
والست اللي تقول اديله بالجزمه ولا فاكره نفسها ان شخصيتها احلي كده بتبقي هبله والحياه مش بتبقي حلوه ابدا لازم كل واحد ياخد الدور المناسب بتاعه عشان تبقي حياه زوجيه جميله وسعيده

سيبك انتي يا جميل
كل سنه وانتي طيبه ويارب تكوني اتبسطي في العيد وسط الاهل في مصر وترجعي بالف سلامه
Thu Dec 11, 09:07:00 PM 2008

nouna said...
مكسوفة
للاسف هذة الحالات منتشرة ولا يمكن غض الطرف عنها وهناك عنف موجه للرجل تماما كالعنف الموجه للمراة(طبعا العنف صوره عديدة بما فيها الضرب) والمراة الستأسدة والمتنمرة على زوجها واهلة فى قرارة نفسها لا تحترمه وتتمنى لو انه العكس وكلما قل احترامها له كلما امعنت فى اذلاله.
المصيبة الناس فهمت الزواج غلط ونسيت انه مودة ورحمةواحتواء وخد وهات
فليرحمن الله جميعا وياريت نربى اولادنا صح
Thu Dec 11, 11:06:00 PM 2008


اقصوصه said...
تدوينه جميله

وكل عام وانتم بخير :)
Fri Dec 12, 10:45:00 AM 2008

أبو said...
لا هاسلم للمحبوب
ولا هارضى أبات مركوب
ولا هاقبل أبداً يا دنيا
أكون راجل بالشقلوب

الحمد لله على نعمة العزوبية...كفى بها نعمة
Fri Dec 12, 05:12:00 PM 2008


allfollowsome said...
الراجل لو مش غلبان واتركب بيبقى اتركب بمزاجه علشان له مصلحة

والست لو ركبت جوزها علشان هو غلبان تبقى مش بنت اصل

ربنا يسترها على الرجالة ويجعله عامر

كل سنة وانتى طيبة وشكرا للسؤال
Fri Dec 12, 10:50:00 PM 2008


kochia said...
سيدتي
كلما قرا جزءا اردت التعليق عليه وعندما وصلت للنهاية وجدت انك حللت الامر واجبتِ كل التساؤلات

السؤال بقي كيف يعيشون هؤلاء بسعادة
هل السعادة ان يتحول الزوج الي تابع والمراة الي قائد بهذا الشكل المشين
حتي مش بشكل مقبول جزئيا

مهما ادعوا او ادعين انهم سعداء بهذا الشكل لن اصدقهم

ان السعادة الحقيقة في تعامل كل انسان مع نفسه ومع الاخرين بكينونته الحقيقة
لا سعادة لانثي تتعامل كرجل وتضع شاربا وهميا في التصر والتعامل

ولا سعادة لرجل ترك مقوده في يد زوجته وتنازل عن هبة القيادة التي وهيه الله اياها حتي لو كان ضعيفا فيها احيانا

وهذا وذاك هو ما يجعلنا مكروبين في هذه الحياة

موضوع مميز وللاسف الناذج حقيقة
تحياتي

------------------------------------
اشكرك جدا علي سؤال عني وعن جديدي.. واعدك بالجديد قريبا وسعيدة بمتابعتك
Sat Dec 13, 02:11:00 AM 2008


MAKSOFA said...
OverFOrty

الست الطبيعيه اكيد حاتقى تعيسه لو متجوزه مركوب لكن فيه ستات كتييييييييييييير بتحب تركب هيه وحتى لو لقيت جوزها بيقاوم بتفضل وراه لغاية ماتخليه جزمه تلبسه في رجلها



يا مراكبي


للأسف ولى زمن سي السيد وامينه لم تعد مستكينه بل تحولت بقدرة القادر الى الرجل الأخضر شمشون الجبار الذي لايقهر



... amr


طبعا كلامك صح اللي بيتركب من مراته بيتركب من كل حد

بس ساعات يمارس قهره على الناس اللي بتحترمه




Sherif

رأي أنك قريت البوست كويس قوي وعلقت تعليق كويس جدا جدا وعجبني



رئيس جمهوريه نفسى

في اعتقادي ان جزء من جمال وانوثه المرأه أنها ومهما كانت قويه ومهما كانت ذات مكانه علميه او عمليه أو إجتماعيه


ان تكون قطه

في حضن الرجل الذي تعشقه
Sat Dec 13, 07:08:00 AM 2008


MAKSOFA said...
صفـــــــاء

الراجل ده مقرف ويثير غثياني


والمراة من هذا النوع امرأة منفره

وكلاهما نماذج غير سوية


allfollowsome



احنا في زمن الفلوس ومن يملك يحكم



kochia

في انتظار الجديد


someone in life

علىعلى رأيك الراجل اليومين دول يا أستيك يابلاستك


ويا مركوب وخازوق




سمكه وحده


كل سنه وانت بالف خير


والحمد لله انا مبسوطه في مصر وبجد موش عايزه اسافر




بوسه كبيره لحبيبتي السمكة بطعم السكر



nouna


شوفي يانونه المرأة المستأسده وراها زوج ضعيف او زوج بيحب يتركب علشان مصلحته




اقصوصه


اشكرك

وكل عام وانت بخير




أبو

لأ ماهي الست الطبيعيه والراجل السوي يفضلان ان يعيشا أدوارهما التي فطرهما الله عليها
Sat Dec 13, 07:20:00 AM 2008


بس خلاص ... said...
كل سنه وانتى طيبه وحشتينى جدا جدا ..انا كنت مش باعرف ادخل المدونه قبل كده مش عارفه كنت كل لما افتحها تفصل عندى ..لكن الحمد لله التحديث اللى انتى عملتيه خلانى اعرف ادخل عندك ..واقولك كل سنه وانتى طيبه .. موضوعك ده هو من وجهة نظرى تقوم على اساسه كل العلاقات الانسانيه فى المجتمع لان المجتمع رجل وامرأة .. وأذا كان هناك احد الطرفين غير سوى فإنه يؤثر بالسلب على الطرف الاخر وبالتالى على شكل العلاقة الزوجية وايضا ينتقل التأثير السلبى على تنشئة وسلوكيات الاطفال ... وبالتالى تتعد المشاكل فى المجتمع ككل لان الاسرة هى اللبنه الاساسية فى بناء مجتمع اذا صحت صح المجتمع كله ... وكما قال من سبقونى ان السيده التى تتباهى بأنها هى سيده الموقف هى سيده مريضه بطبيعتها او نتيجه علاقة زوجية غير سويه والعكس بالعكس ... فعلا قضيه هامه تستحق التأمل ...فلابد من كل رجل وسيده ان يعيدا حساباتهم فى علاقتهم ويحاولوا الوصول الى الوجه الصحيح وانا اشجع الرأى القائل ...الاتفاق او الطلاق
دمتى لمحبيكى
وكل سنه وانتى طيبه
Sat Dec 13, 06:33:00 PM 2008

هناك تعليقان (2):

نور يقول...

موضوع هــــــــايل وجاي عالوجع..
كويس اني لقيت بنات شايفين ان الظاهرة دي مقرررررفة.. حتى لو انها في صالحنا(على قولة المؤيدين)!

يعني مثلا أنا مستعدة اني أتنازل قدام زوجي عن رغبتي في تلبية حاجات أنا عاوزاها، في سبيل اني أفضل شايفة زوجي راجــــل.. ويفضل مالي عيني!


أما بالنسبة للزوجات اللي فرحانين ومفتخرين ان أزواجهم بقوا "خواتم في صوابعهم"....
أنا موافقة انهم بياخدوا حقوقهم وزيـــــاده كمان.. وان كل طلباتهم ملباة، وكل شئ تحت أمرهم، ومريحين دماغاتهم، و.. و... و......
لكـــــن همه خسرررروا أهم حاجة.. خسروا (رجولة أزواجهم)!!
خسروا جمال العلاقة ان يبقى "الراجل هو الراجل والست هي الست"!
وبينهم وبين نفسهم فقدوا احتراهم لرجالتهم.. ما أبشعها من علاقة


أنا بستغرررررب جدا من البنات بيقعدوا يتكلموا "بمتعة" عن بطولاتهم.... ازاي الواحدة فيهم قدرت تمشي كلامها عليه.. أو قمعته.. أو ازاي بيحسب لها 1000 حساب... أو .. أو....
ببقى مش قادرة أحس بالمتعة اللي بيحسوا بيها.. ولا قادرة أشوف الانتصار اللي بيتكلموا عنه...
مافيش جواي الا القرف، انتي وصفتي شعوري بدقة لما قلتي ((حقيقة أشعر بالقرف من هؤلاء النساء ......، ويصيبني الغثيان ........))


وطبعا لما بيسمعوا رأيي وتصوري للعلاقة عامل ايه قدامهم.. ببقى بالنسبة لهم "الغبية، المطيعة، الهبلة،....".
والعجيب لما مره كنا بنتناقش وكنت بدافع عن حقوق الرجالة، وحده بتقولي"زي ما بتكون بتشتمني": "انتي نيال اللي هياخدك هيبقى مرتاح"! وكأن بقى الأصل ان احنا بنتزوج عشان ننكد على أزواجنا عيشتهم ونقرفهم في حياتهم، نتحكم فيهم و"نربيهم" لحد ما يمشوا على مزاجنا.. فبيبقى غريب جداااا لما وحده تبقى عاوزه تريح زوجها وتبقى له سكن!!



بعدين فهمت همه بيفكروا ازاي... همه بيبقوا شايفين سعادتهم في تلبية طلباتهم حتى ولو كان على حساب علاقتهم بأزواجهم!!
أما اللي زي حالاتي فبنبقى شايفين ان نجاح العلاقة هو أساس السعادة!!! والباقي كله حاجات ثانوية


عشان كده أنا كوّنت قناعة.. اني مش هتجوز الا واحد بيبقى مالي عيني.. ودي نصيحتي لأي بنت عاوزه تحترم زوجها من جواها وتعيش علاقة سوية!

إيمان قنديل يقول...

يااااااااااااااااااااااه يابلوجاتي لسه عندك التدوينه دي دأنا بأدور عليها عندي موش لقياها وبعدين حطيت العنوان على جوجل لقيتها عندك

انا صاحبة البوست
وموش عارفه تعرف مدونتي الجديده والا لأ؟؟